Будут ли еврономера растамаживать автомобили не выезжая из Украины

273

Государство может дать возможность «еврономерам» растаможить авто, не выезжая из Украины. Об этом в интервью AUTO-Consulting заявила народный депутат и глава подкомитета Верховной Рады по таможенным вопросам и улучшению Таможенного Кодекса Украины Татьяна Острикова.

Предлагаем часть интервью, в которой подробно раскрыт этот вопрос.

 

AUTO-Consulting (далее АК): Яка кількість зараз в Україні автомобілів на «євро номерах»?

Тетяна Острікова: Порахувати достовірно їх кількість не вбачається можливим, вони заїжджають, виїжджають, їздять по колу, транзит стає тимчасовим ввезенням. Дані, які наводяться, релевантні тільки на той день, на який надані, і вже наступного дня може заїхати купа нових машин, як і виїхати. Хтось може проїхати по колу, а хтось може виїхати і не заїхати.

От, наприклад, ДФС оприлюднило дані станом на 26 квітня поточного року: кількість авто з іноземними номерами, які були ввезені в Україну в режимі “транзит”, склала 469 218 автомобілів, при цьому в режимі “тимчасового ввезення” на митну територію країни було ввезено 2 751 022 автомобілів. На той момент на території України незаконно перебували 317 тис. автомобілів з іноземними номерами, з них в режимі транзит — 110 411 автомобілів, а в режимі тимчасового ввезення — 207 483 автомобілі. Станом на 11 липня ДФС оприлюднила скільки заїхало таких авто з початку 2018 року в Україну: 146,8 тис. в режимі «транзит», 465,9 тис. – у режимі «тимчасового ввезення».

АК: Взагалі Ваше ставлення до користувачів авто на «євро номерах» яке: це – порушники законодавства, чи вони діють у легальному полі?

Тетяна Острікова: Для мене – це громадяни України. Сама держава створила такі умови, за яких люди, не маючи доступного автокредитування, не маючи гідного доходу, не маючи можливості придбати авто національного виробництва, вимушені шукати шпарини в законодавстві, для того, щоб хоч якось виживати і користуватися транспортним засобом.

Формально, у Митному кодексі передбачені такі режими як режим транзиту, і режим тимчасового ввезення. Інша річ, що, наприклад, у цивільному кодексі є таке поняття, як «Удавані угоди», це коли, насправді, між субєктами були відносини купівлі-продажу, але юридично вони уклали договір дарування. Громадяни почали застосовувати «удавані митні режими», через ті умови і обставини, в які їх поставила наша держава. Що простіше – жорстоко їх за це зараз карати, і потім щоб наші «справедливі» суди скасовували штрафи та донарахування ДФС, чи лібералізувати ринок, і сказати, що віднині кожен може за доступні гроші розмитнити транспортний засіб. Повторю, про амністію не йдеться, адже ті, хто порушив вимоги згаданих митних режимів, мають заплатити штрафні санкції, передбачені Митним кодексом.

АК: Чи повинна держава підлаштовуватись під вимоги користувачів «еврономерів»? Чи не демонструє це слабкість держави? Можливо десь потрібно проявити й принциповість?

Тетяна Острікова: Не вважаю, що держава повинна підлаштовуватися під вимоги певної, хоча і численної групи населення, держава має проводити виважену економічну політику, мати стратегію розвитку автомобільної галузі на десятиліття. Так, саме завдяки організованості власників автомобілів на іноземній реєстрації, вдалося достукатися до голів високопосадовців, донести їм необхідність змін в акцизній політиці, але акцизи мають бути знижені для всіх громадян України, а не лише для тих, хто їздить на «євро номерах».

Загороджувальні акцизи зараз не виконують свою функцію, автовиробництво в Україні не розвивається. На одній шальці терезів маємо автомобілі, які дорожчі, ніж у сусідніх країнах, а на іншій шальці нічого не маємо – немає робочих місць, немає розвитку економіки за рахунок виробництва.

АК: Що робити з тими автівками на «єврономерах», які вже знаходяться в Україні? Як їх можна легалізувати? У Вас була цікава пропозиція по їх розмитненню без перетину кордону. Як це практично можна зробити? І чи потрібно це взагалі робити?

Тетяна Острікова: Проголосовані Верховною Радою законопроекти стосуються не так званих «єврономерів». Давайте спростуємо цей міф. Вони стосуються зниження акцизного податку для всіх і кожного громадянина України, який, від дати набрання цим законопроектом чинності, буде імпортувати транспортний засіб. Але, оскільки в Україні вже знаходиться велика кількість автомобілів на іноземній реєстрації, треба зробити так, щоб всі ці автомобілі були розмитнені, щоб власники здійснили їх митне очищення в режимі імпорт, і стали на український облік. Держава має контролювати тих, хто знаходиться за кермом джерела підвищеної небезпеки, яким є транспортний засіб. Для цього вони повинні надати митнику передбачені законом документи, зокрема, договір купівлі-продажу, або інший документ, який підтверджує перехід до громадянина України права власності на такий транспортний засіб та документ про зняття з обліку такого автомобіля в компетентних органах іноземних країн. Без цих документів наші митниці не зможуть здійснити митне оформлення таких транспортних засобів.

Читайте также:  Mercedes поймали на попытке угона электрического фургона другого производителя

Також для розмитнення транспортного засобу його власник подає попередню митну декларацію на кордоні, а це означає, що, можливо, потрібно буде і виїхати. Щоб не спричинити до неоднозначного тлумачення закону при його виконанні митниками, ми вирішили конкретизувати, що ті «єврономери», які будуть дистанційно зняті з обліку в іноземних країнах та оформлять угоди їх купівлі-продажу зможуть оформитись в будь-якій митниці України, без необхідності їм перетинати кордон. Інакше вони дотягнуть все до останнього дня, спричинять транспортно-логістичні колапси, зупиниться рух товарів, транспортних засобів і громадян через пункти пропуску.

Наголошую, що ми не говоримо, в жодному разі, про будь-яку податкову амністію, про будь-яке звільнення їх від відповідальності, ми лише говоримо, що оскільки вони вже є в Україні, і оскільки законодавство інших країн дозволяє здійснювати дистанційно зняття з обліку таких транспортних засобів, то чому тоді ми маємо примушувати цих громадян виїжджати і заїжджати наново. Нехай надають передбачений законодавством пакет документів, здійснюють митне очищення, наповнюють бюджет, і стають на українські номери.

АК: Чи не виникне ситуація, коли добропорядні громадяни, які справно сплачують податки, будуть почувати себе ошуканими при легалізації «єврономерів»? Чи не почнуть вони вимагати: Поверніть мені податки, які я сплатив? Чи правильно робить держава, коли створює такий прецедент?

Тетяна Острікова: Ще раз хочу наголосити, що цими законопроектами, а також і альтернативними законопроектами від Самопомічі, не пропонувалося жодних видів податкової, чи будь-якої іншої амністії для тих, хто сьогодні користується автомобілями на іноземних номерах. А щодо повернення податків, давайте розглянемо аналогію – коли ми, в 2015 році знизили ставку єдиного соціального внеску, з 41%, до 22%, і тепер, з наших зарплат утримується єдиний соціальний внесок у розмірі двадцяти двох відсотків, то ми ж з Вами, або наші роботодавці не вимагають повернути їм єдиний соціальний внесок, сплачений за ті податкові періоди, коли ставка податку була 41 %.

Нашим пріоритетом є економічна лібералізація, створення ринку доступних автомобілів, як нових, так і вживаних.

АК: Бачив, що Ви підписали Меморандум з «Авто Євро Силою». Ви підтримуєте нульові мита при імпорті автомобілів інвалідами? Чи не створить це чергової схеми безмитного надходження автомобілів в Україну? Скільки інвалідів раніше купувало собі автомобілі у рік?

Тетяна Острікова: Мала зустріч з АвтоЄвроСилою щодо пропонованих ними змін в законопроекти. За наслідками зустрічі написала їм листа, в якому пояснила, що кілька їх пропозицій враховані мною по суті, в тих поправках, які з колегами подавала до законопроекту. Зокрема, стосовно зниження загального розміру акцизу і зменшення впливу коефіцієнту віку та, навпаки, збільшення впливу коефіцієнту двигуна транспортного засобу.

Також в нас в поправках відображений пункт щодо створення економічних передумов, того, щоб з країни-агресора було невигідно імпортувати автомобілі. АвтоЄвроСила пропонувала заборонити імпорт автомобілів з країни-агресора взагалі, а ми пропонуємо залишити ті ставки, які є сьогодні чинними в податковому кодексі, для імпорту автомобілів з Російської Федерації. Також врахувала їх поправку, яка стосується наших заробітчан, тих громадян України, які постійно не проживають в Україні, наприклад, працюють за кордоном, та мають про це підтверджуючі документи, а в Україну приїжджають кілька разів у рік на власних автомобілях іноземної реєстрації і хочуть використовувати відповідні митні режими.

Я виступаю за зниження акцизного податку для всіх категорій громадян, а не створення преференційних умов для якоїсь однієї категорії, будь-то навіть дуже заслужені перед державою громадяни, як ветерани чи воїни-учасники АТО, бо вважаю, що коли робиться преференція для однієї групи, у державі зі слабкою інституційною спроможністю та високим рівнем корупції це моментально спричинить до схем та зловживання цією пільгою. А от таким заслуженим категоріям громадян краще давати від держави монетизовану пільгу.

Читайте также:  Уникальный итало-американский Lamborghini продают за солидную сумму

АК: Стосовно законопроектів №8487 та 8488, які прийняті у 1 читанні. Чи вирішать ці законопроекти кризову ситуацію навкого «єврономерів»?

Ці законопроекти частково знімають питання з можливістю розмитнити автомобіль на іноземній реєстрації, адже як відомо, фактично, на сьогодні два чинника унеможливлюють випуск таких авто у вільний обіг в режимі імпорт, а саме:

1. Законодавча заборона здійснити митне очищення та поставити на український облік автомобіль, який не відповідає на сьогоднішній день екостандарту «Євро-5», а переважна більшість «єврономерів» не відповідають сьогодні цьому стандарту.

2. Велике податкове навантаження. Ті ставки акцизів, які на сьогоднішній день діють в податковому кодексі для машин старших 2010-го року, є занадто високими, та економічно не обґрунтованими.

Законопроект № 8487 частково вирішує цю ситуацію: в першому читанні проголосована норма, згідно з якою скасовується застосування при імпорті екостандартів «Євро». Тобто, авторами законопроектів пропонується повністю вилучити ці норми із нашого законодавства щодо машин, які будуть імпортуватися в Україну. Власники і користувачі автомобілів на іноземних номерах зможуть здійснити їх митне оформлення, вже не буде законодавчого бар’єру у вигляді невідповідності євростандарту. Але виникає друге питання – економічне, щодо сплати митних платежів, а саме – податку на додану вартість, мита, та акцизного податку. Ті ставки, які пропонуються, вони, на мою думку, є занадто високими для автомобілів, які мають вік десять-дванадцять-п’ятнадцять років.

Адже автори законопроекту виходили з такої логіки – оскільки при імпорті скасовується застосування євростандартів, однак держава повинна подбати і про екологію, то вони вирішили, що це відбудеться через економічні чинники, тобто – чим старіше авто, тим більший акциз. Це також приклад впливу оподаткування на поведінку споживача. Начебто, людина буде думати таким чином: при імпорті 5-річного акциз становитиме 500 євро, а на 15-річне з таким самим двигуном — 1500 євро. На мою думку, така логіка не зовсім виправдана, оскільки вартість п’ятирічного авто не можна порівнювати з вартістю п’ятнадцятирічного авто, вона є значно більшою і людина при імпорті заплатить більше ПДВ і мита, які обчислюються, виходячи з митноі вартості машини. Тому, можливо така логіка, яка закладена в цей законопроект – що євростандарти скасовуються повністю, а при цьому ми робимо імпорт старих авто економічно не вигідним — може не до кінця досягти бажаноі мети: оновити автопарк України.

Натомість, власники і користувачі автомобілів на іноземній реєстрації продовжують свої протестні акції, бо вважають, що скасування екологічних стандартів при імпорті — це великий, але недостатній крок: і їм залишилося домогтися скасування Радою коефіцієнту віку у формулі розрахунку акцизу, передбаченій в законопроекті 8487. Тоді акциз і на нове авто, і на однорічне, і на п’ятнадцятирічне одного обсягу і виду двигуна буде однаковим.

Особливо відчутно акцизи пропонується знизити на авто з великими обсягами двигуна 5-6 л. Поправками, які подавала з колегами О. Березюком та Т. Пастухом, ми пропонуємо у формулі розрахунку акцизу зменшити вплив коефіцієнту віку, і збільшити вплив, саме коефіцієнту, який визначає обсяг двигуна. Тобто акциз буде більший, в залежності від того, як буде зростати об’єм двигуна, але коефіцієнт віку ми пропонуємо залишити.

Цими поправками ми змінюємо акценти у формулі розрахунку акцизів, здешевлюємо митне оформлення для вживаних авто з невеликим об’ємом двигуна – до трьох літрів, та пропонуємо зробити ставки акцизу трошки вищі, ніж ті, які пропонуються зараз в законопроекті для авто, які мають великий обсяг двигуна – вище трьох літрів.

Щодо транспортних засобів, якщо би могла одноосібно приймати рішення, то запропонувала б повністю прибрати акцизний податок на транспортні засоби, а питання щодо шкоди довкілля вирішувати через інші податки, в залежності від обсягу двигуна,

АК: Коли Ви прогнозуєте початок дії нових акцизів?

Тетяна Острікова: Оскільки ми маємо ухвалити це у бюджетному пакеті, то очікувано, що нові акцизи почнуть свою дію з першого січня 2019-го року.

Продовження інтерв’ю з Тетяною Остріковою, де ми поговорили про майбутні податки на електромобілі та можливості виробництва авто в Україні, читайте у найближчі дні.