Наскільки подорожчали поліси автострахування в Україні

0

Страхові компанії отримали від автовласників 3 млрд грн премій з «автоцивілки», що майже на 20% більше, ніж роком раніше. Щоправда, темпи зростання виплат залишаються низькими і навряд чи прискорюватимуться: підвищення максимальних лімітів призвело до подвоєння розміру франшизи.

Успішний рік

Страховикам вдалося продати в 2015 році 6,83 млн полісів «автоцивілки». Це на 8,7% менше, ніж в 2014 році, коли кількість проданих полісів впала на 14%, повідомили в Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ). Але страховики при цьому змогли залучити більше коштів – їхні премії зросли на 20%, до 2,97 млрд грн, тоді як роком раніше приріст премій був усього 1,2%. В середньому один поліс в 2015-му «подорожчав» на 31,5%.

Основна причина зниження кількості застрахованих – майже повна відмова страховиків від залучення клієнтів в Донецькій і Луганській областях. Наприклад, в СК «Арсенал Страхування» і «Альфа Страхування» розповіли FinClub, що вони не беруть на страхування рухоме і нерухоме майно в зоні АТО, а також на решті території Донецької та Луганської областей.

А зростанню премій допомогла рекомендація МТСБУ відмовитися з червня 2015 року від мінімальних коефіцієнтів для розрахунку вартості ОСЦПВ. Тоді середній тариф зріс на 30% – до 435 грн.

Антимонопольному комітету це не сподобалося. 10 лютого комітет рекомендував МТСБУ «вжити заходів щодо перегляду протокольного рішення засідання в частині виключення положень, які можуть впливати на обмеження самостійності страхових компаній при встановленні вартості послуг з ОСЦПВ», йдеться в рішенні АМКУ.

Втім, в бюро вважають, що ціни за поліси «автоцивілки» страховики підвищували і за власною ініціативою. «Збільшення розміру премії викликано застосуванням підвищувальних коефіцієнтів більшістю компаній у зв’язку з різким зростанням вартості імпортованих запчастин для ремонту», – стверджує генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко.

Виплати залишають бажати кращого

Темпи зростання страхових виплат залишаються низькими. Страховики минулого року врегулювали 98,78 тис. страхових подій (-8,4%), в тому числі 12,5 тис. – за європротоколом. Потерпілим було виплачено 1,09 млрд грн (зростання на 11,4%), в тому числі 73,3 млн грн – за європротоколом. На руки в середньому потерпілий отримував від СК 11,03 тис. грн (за європротоколом – 5,9 тис. грн).

Старіння автопарку – одна з причин, яка гальмує зростання виплат. «Нові автомобілі купують усе менше, а амортизаційний знос старіючого автопарку призводить до зниження розміру збитку під час розрахунку суми страхового відшкодування», – говорить Володимир Шевченко.

Страховики частково вирішили питання боргів минулих років. Кількість врегульованих подій виявилася на 553 більше, ніж кількість страхових вимог, що надійшли (98,2 тис.). МТСБУ зобов’язало компанії, чий рівень виплат нижчий за середній, платити додвнески до фондів бюро.

Позитивним моментом в МТСБУ також вважають скорочення кількості відмов. Якщо в 2014 році їх частка становила 8,34% (8013 справ), то за 10 місяців 2015-го – лише 4,26% (3147 справ).

Без зростання

У поточному році страховики не очікують сплеску автопродажів і різкого зростання кількості укладених договорів. Крім того, якщо АМКУ змусить бюро відмовитися від рекомендації укладати договори за вищими коефіцієнтами, на ринок може повернутися демпінг. «Страхові компанії, які раніше приваблювали клієнтів заниженими тарифами і яким рішення МТСБУ «підрізало крила», зможуть повернутися до своєї звичної практики», – зауважив FinClub топ-менеджер однієї зі страхових компаній.

У Нацкомфінпослуг поки не збираються підвищувати тарифи. «До нас надходило звернення про перегляд тарифів, але при тому, що рівень виплат менше 40%, у страховиків є запас міцності, щоб працювати за діючими тарифами», – зазначив FinClub співрозмовник в Нацкомфінпослуг.

Незважаючи на зростання лімітів з ОСЦПВ вдвічі з лютого, це може трохи відбитися на виплатах. «Зростання виплат не буде. Франшиза становить 2% від максимального розміру виплати. При ліміті в 50 тис. грн франшиза становила 1 тис. грн. При підвищенні ліміту в два рази франшиза зросла до 2 тис. грн», – каже голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В’ячеслав Черняховський. Це означає, що розмір кожної виплати зменшиться на 1 тис. грн. За оцінками страховиків, частка страхових випадків, виплати за якими перевищували попередні ліміти, не перевищувала 5%. Ці 5% постраждалих в ДТП виграють від зростання максимальних лімітів, тоді як 95% – програють через франшизи.

До того ж знижується кількість звернень за компенсацією шкоди життю і здоров’ю потерпілих і морального збитку. «У 2014 році їх було 4246, а в 2015-му – лише 2068», – підрахували в бюро. «Звернень щодо компенсації моральної шкоди – одиниці. Як правило, виплат за ними доводиться домагатися через суд», – нарікає В’ячеслав Черняховський.

Змінити правила в сегменті ОСЦПВ вже не перший рік обіцяють в парламенті. Але депутати досі не вирішили, що саме міняти на ринку. Ухвалення документа вчергове відклали.

загрузка...