ЛАЗ-965 – унікальний український автобус

44

У 1958 році була проведена конференція з приводу обговорення мінусів нової моделі ЛАЗ-965Б. Основну кількість нарікань викликала низька жорсткість кузова на кручення і вузькі дверні прорізи.

У листопаді цього ж року був випущений експериментальний варіант ЛАЗ-965Б, в якому були враховані нарікання. Він отримав новий дах, нове лобове скління, пневматичну підвіску всіх коліс. Дослідний зразок заслужив дуже високих оцінок за результатами випробувань, але, на жаль, так і залишився дослідним екземпляром.

У 1961 році завод ЗІЛ почав випуск нових V-подібних восьмициліндрових двигунів, об’ємом 6 літрів і потужністю 105 к.с. До двигуна додавалася і нова коробка. Цими двигуна стали оснащувати частину автобусів ЛАЗ, які отримали позначення 965Е і виготовлялися до 1970 року.

Паралельно з модернізацією конструкції конструктори ЛАЗу вели роботи над створенням автоматичних гідротрансформаторних коробок для автобусів сімейства ЛАЗ. У 1965 році з’явилися перші серійні зразки таких коробок і їх в обмежених кількостях почали встановлювати на автобуси, які отримали позначення ЛАЗ-965Ж.

Черговий ряд змін у конструкцію автобуса був внесений в 1969 році. Нова модель отримала позначення 965М. Передні скла стали вищими, були внесені зміни в несучий каркас, рульове управління отримало гідропідсилювач, задній міст отримав нові редуктори, повітрозабірники перемістилися за задні скла.

До олімпіади 1980 року в Москві був налагоджений дрібносерійний випуск моделі ЛАЗ-965Р, який йшов на експорт. Цей автобус відрізнявся сидіннями, двері були замінені на двостулкові з більш сучасним механізмом відкривання, а також багато інших дрібних модернізацій, які надалі були перенесені на ЛАЗ-965Н.

З 1993 року на автобуси ЛАЗ-965 почали встановлювати дизельні двигуни Д-6112 і 495л, а на автобуси ЛАЗ-965Н почали встановлювати дизелі СМД-237. У 1996 році дизельні версії автобусів були знову модернізовані. Так з’явилася модель ЛАЗ-695Д11 «Таня”, яка стала виготовлятися невеликими партіями.

У 2002 році вся документація та обладнання були передані на Днепродержинський автомобільний завод, де виробництво автобусів ЛАЗ-965 у різних модифікаціях триває і донині. ЛАЗ-965 є рекордсменом, адже його модифікації простояли на конвеєрі більше 45 років.