День автомобіліста 2017: що змінилося для українських водіїв

1703

Спробуйте знайти привід, щоб відволіктися від думок про «тотальну зраду» і пригадати що-небудь хороше, позитивне. Щось таке, що принесло користь усім нам – автомобілістам. Напередодні свята, що об’єднує усіх, хто причетний до автомобільної справи, AUTO.RIA.com проведе розбір польотів з категорії «зроблено».

Сьогодні ми говоритимемо не про плани, проекти, обіцянки або ідеї (цьому і так присвячено чимало наших електронних сторінок), а про те, що насправді держава втілила в життя, зробивши приємний подарунок автомобілістам. А там і стане зрозуміло: чи є привід для святкового тосту, чи все зведеться до неодноразово почутого: «Цей рік для нас був непростим…»

Більше можливостей на митниці

Отримати можливість купувати автомобілі за доступними цінами – ідея, яка «крутиться» у головах автомобілістів рівно стільки, скільки тримається «залізна завіса розмитнення». Зрозуміло, що зруйнувати одним махом те, що будувалося роками і на найвищому державному рівні – нереально. Але, нехай не швидко, по частинах, ця сама «залізна стіна» починає руйнуватися. В цьому році запрацювала друга черга знижених ставок мита на авто з ЄС, а ще – на всі вживані автомобілі з Канади мито стало нульовим. Відкрито перший «АвтоХаб» в Одеському морському порту – в ньому всі процедури по митному очищенню і оформленню супровідних документів можна зробити на одному місці, від вивантаження автомобіля з контейнера до отримання техпаспорта і держномерів.

Більше року пропрацював закон «3251», який знизив акцизний збір на авто з пробігом. Головне в цьому – що практика зниження податків показала істотне збільшення доходів у бюджет від цього самого «розмитнення». А це означає, що у противників зниження податків все менше шансів наполягати на своєму – проти офіційної статистики гасла про «захист національного автопрому» безсилі.

Якби не ще одна законодавча ініціатива, яка отримала юридичну силу, вже через 2 місяці в Україні були б введені норми Євро-6. Що обмежило б мінімальний вік дозволених до імпорту вживаних автомобілів 2015 роком випуску, і призвело б до певного подорожчання нових авто в салонах. Але, поки що прихід наступного «Євро» переноситься на 2 роки. До зустрічі в 2020-му, Євро-6!

Менше «рішал»

Ми з вами ще «по старій пам’яті» можемо говорити «цілий день відстояв у МРЕВ», хоча ця назва пішла в минуле разом зі структурою – тепер замість колишніх «годівниць» працюють Сервісні центри МВС. І, що не можна заперечувати, змінилося багато чого: назва, сама структура, підхід до клієнта, прозорість надання послуг… «Рішали», які раніше заробляли, «допомагаючи» водіям з реєстрацією, техоглядом або отриманням водійського посвідчення в обхід іспитів, тепер шукають нові “незапорошені” місця. Менше хабарів і черг, більше сервісу та відкритості. Більше того: крім введення нової єдиної редакції екзаменаційних питань для кандидатів у водії, запущені мобільні Сервісні центри. Сподіваємося, що наступні покоління автомобілістів в принципі не розумітимуть, навіщо за реєстрацію автомобіля потрібно давати хабар, або що таке «купувати іспит».

Більше свободи

Рано чи пізно (і, схоже, все-таки вже скоро) черги у відділах міграційної служби за паспортами з «біометрикою» розсмокчуться і можна буде з повною впевненістю сказати: Європа тепер до нас близька, як ніколи! Просто візьміть з собою паспорт, і забудьте про візи, анкети, довідки з банку, з роботи та іншу тягомотину, не кажучи вже про витрачені десятки (а то й сотні) євро і тижні очікування відповіді з консульства.

Немає віз – можна подорожувати, звісно ж, на автомобілі. Можна «фестивалити» по Європі або ж вивчити «безвізові» країни більш детально, возячи готель, тобто автодім (або «кемпер»), прямо за собою. І це далеко не всі можливості, які отримали автомобілісти з введенням безвізового режиму з низкою країн ЄС.

Більше безпеки

Всі кругові перехрестя тепер у нас працюють за єдиним принципом, як в Європі: хто на колі – той на головній дорозі. Єдиний стандарт допоможе водіям легше орієнтуватися в інших містах, та й у своїх, «рідних», більше ясності також не зашкодить. Залишилося відповідним службам замінити старі знаки, які збивають водіїв з пантелику на окремих розв’язках, і справу можна вважати повністю зробленою.

Але, це ще не вся справа – підвищення дорожньої безпеки полягає не лише в зміні одного чи іншого правила. Потрібен глобальний, комплексний підхід, який би дозволив знизити головний показник ефективності роботи всієї системи: кількості жертв ДТП.

Втім, давайте не про жертви, адже свято все ж… Крім зміни правил кругового руху, почалося будівництво перших «лояльних» обмежувачів швидкості на в’їздах до міст. Вони, замість «лежачих поліцейських» виглядають просто як невеликі «шикани», які водієві навіть цікаво проїжджати. Пішоходам спокійніше, та й «гонщикам» користь – як кажуть, подалі від гріха. В цілому, ці кроки – тільки початок: є ціла «Стратегія підвищення дорожньої безпеки-2020». Важливо, що презентаціями та заявами справа не закінчується і далекосяжні плани на наших очах починають втілюватися в життя.

Більше хороших доріг

На навколишній світ можна дивитися різними очима: як оптиміста, так і песиміста. Десь посередині між однією й іншою точкою зору буде розташований погляд реаліста. Спробуємо саме таким чином оцінити ситуацію з дорожнім господарством: відремонтованих ділянок стало більше, будівельну техніку та бригади дорожників ми помічаємо все частіше. Так, є ще над чим працювати, що реконструювати і ремонтувати, і ще не можна сказати «у нас, як у Європі». Але за останній рік поліпшення доріг насправді помітне. Ті, від кого це залежить – будь ласка, не зупиняйтеся!

Більше «польських блях»

Думаєте, жартуємо, або цей розділ потрапив в «святковий набір» випадково? Зовсім ні: в зростанні парку нерозмитнених автомобілів є свій позитивний момент. Держава повинна зрозуміти, що «залізна завіса розмитнення» вже похитнулась. Так що, або через кілька років в Україні зовсім не залишиться машин на «рідних» номерах, або законодавство буде змінене таким чином, що люди зможуть купувати доступні авто за кордоном і платити за їх ввезення посильні податки. Від чого виграють громадяни, та й бюджет не в програші залишиться. Наявність «армії єврономерів» має постійно нагадувати законодавцям про необхідність вирішення питання бюрократичних обмежень та високих ставок розмитнення.

Ось така картина у нас складається за підсумками року між «днями автомобіліста»: досить оптимістична і без чорних плям. Ми ніколи не втратимо шансу покритикувати щось, що заслуговує такої оцінки, або вказати на помилки, якщо їх знаходимо. Але, слід бути чесними: є і хороше, про що також не можна мовчати. Ми вдячні всім тим, хто змінює нашу країну, наше автомобільне життя на краще, і сподіваємося, що згадані вище кроки — це тільки гарний початок. А все найкраще – звичайно, попереду.

З Днем автомобіліста!